بسم
الله الرحمن الرحيم
والصلاة
والسلام على خاتم النبيين
وعلى
اهل بيته الطيبين الطاهرين
والعاقبة
للمتقين
ٍIn
the previous entry I discussed the concept of nubuwwat zilli
or shadow prophesy, that is, the institution of sainthood which
reflects many of the characteristics of prophesy and on that basis
may be termed shadow prophesy•
In this entry I shall elaborate on the concept of nubuwwat
buruzi which typifies this
phenomenon from another angle•
The latter term is particularly used in the world of Sufism, and so I
shall present its definition from a well known encyclopedia of Sufi
terminology:
بروز:
کسی
عارف کامل یا شیخ مکمّل کا کسی شخص ناقص
کی جانب متوجّہ ہونا۔ فیض پہنچانا اور
اسے اپنا سا بناکر اپنا مظہر بنالینا۔
اسی معنی میں کہا جاتا ہے کہ فلاں بزرگ
فلاں بزرگ کی صورت میں نمودارہوے اور مراد
اس سے یہ ہوتی ہے کہ ان بزرگ مکمّل کا پرتو
کامل طور پر دوسرے بزرگ پر پڑا اور دونوں
کی صورت معنوی یکساں ہوگئ۔ صورت ظاہری کا
ایک ہوجانا بھی کچھ بعید نہیں ۔ یہ تناسخ
نہیں ہے۔ تناسخ کے مدّعی تو اس کے قائل
ہیں کہ ایک کی روح سے دوسرے کی زندگی کا
قیام ہوتا ہے لیکن بروز سے مقصد نہ تو
دوسرے کی زندگی کا قائم رکھنا ہے نہ اس
میں حس و حرکت کا پیدا کرنا ہے بلکہ کمالات
باطنی اور کمالات معنوی کا فیضان مقصود
ہوتا ہے۔
Buruz:
The turning of a perfect knower or accomplished spiritual master
towards a deficient person, giving him spiritual benefit, and making
him into a manifestation by making him like him• In this sense it
is said such and such a saint has appeared in the form of such and
such other saint• The meaning is that the image of the perfect
saint was cast perfectly upon the second one, and the essential form
of the two of them became the same• (Sirre Dilbaran p90):
Likewise,
Maulana Muhammad Abdul Qadeer Siddiqi in his commentary on the
classic Sufi manual Fusus al-Hikam of Ibn Arabi, explains the concept
of buruz:
بروز
کی تحقیق یہ ہے کہ اولیاء میں سے بعض کی
فطرت کسی خاص نبی کی فطرت سے مشابہ ہوتی
ہے۔ ہر چند کہ اولیاے کرام کو انبیاے عظام
کے کمالات کی سیر کرائی جاتی ہے اور اولیا
انبیا کے رنگ میں رنگےجاتے ہیں۔ یا یوں
کہو کہ انبیا کے کمالات کا پرتو ان پر پڑتا
ہے۔ یایوں کہو کہ انبیا کی صفات خاصہ ان
میں سے ظہور و بروز کرتی ہیں۔ مگر تکمیل
سیر کے بعد ہر ایک اپنی فطری مناسبت کے
اصلی مقام پر رہتا ہے مثلا حمیّت دین والا
ولی نوحی المشرب یا قدم نوح یا مظہر نوح
یا بروز نوح کہلاتا ہے۔ اور رضا و تسلیم
والا ابراہیمی المشرب۔ اور عشق و محبت
والا موسوی المشرب اور صدق و فنائت والا
عیسوی المشرب اور عبدیت والا جو سب کو
جامع ہے محمّدی المشرب کہلاتا ہے۔ بعض
دفعہ کہہ دیتے ہیں کہ فلاں ولی میں فلاں
نبی کا بروز ہوا ہے جیسے قمر میں شمس کا
بروز ہوتا ہے۔ الغرض نبی اصل اور ولی اس
کی نقل ہوتا ہے اور انبیا کی اصل محمّد
صلی اللہ علیہ وسلم ہے۔
Buruz
means that the nature of some of the saints resembles the nature of a
particular prophet• Many saints are made to journey through the
attainments of the great prophets, and the saints become dyed witht
the color of the prophets• To put it another way, the image of
attainments of the prophets is cast upon them• Or one could say
that the special characteristics of the prophets are manifested and
projected [buruz] through them• But after the completion of the
journey, each of them remains at his original position of natural
affinity• For instance, the saint who aids the cause of faith is
known as having the nature of Noah, or being in the footsteps of
Noah, or one who manifests Noah, or the buruz of Noah• The saint
who accepts the will of God is known as one having the nature of
Moses, he who annihilates himself is known as having the nature of
Jesus, and he who is a perfect servant, combining all these, is known
as one having the Muhammadi nature• Sometimes it is said that such
and such saint is the buruz of such and such prophet, just as the
moon is the buruz of the sun• In short, the prophet is the original
and the saint is his copy, and the original of the prophets is
Muhammad sall Allahu alayhi wasallam• (Fusus al-Hikam Urdu
Translation, p24):
No comments:
Post a Comment