Sunday 19 December 2021

Bodies of Prophets Decay After Death (Part 3)

 بسم الله الرحمن الرحيم

والصلاة والسلام على نبيه الامين

A popular belief among the Muslims is that the bodies of the Prophets عليهم السلام don’t decay after death. Several years ago I wrote an essay comprehensively debunking this erroneous notion. The Hadith which is quoted as the basis for this belief is as follows:

حَدَّثَنَا هَارُونُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ حَدَّثَنَا حُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ يَزِيدَ بْنِ جَابِرٍ عَنْ أَبِي الأَشْعَثِ الصَّنْعَانِيِّ عَنْ أَوْسِ بْنِ أَوْسٍ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم ‏ إِنَّ مِنْ أَفْضَلِ أَيَّامِكُمْ يَوْمَ الْجُمُعَةِ فِيهِ خُلِقَ آدَمُ وَفِيهِ قُبِضَ وَفِيهِ النَّفْخَةُ وَفِيهِ الصَّعْقَةُ فَأَكْثِرُوا عَلَىَّ مِنَ الصَّلاَةِ فِيهِ فَإِنَّ صَلاَتَكُمْ مَعْرُوضَةٌ عَلَىَّ قَالَ قَالُوا يَا رَسُولَ اللَّهِ وَكَيْفَ تُعْرَضُ صَلاَتُنَا عَلَيْكَ وَقَدْ أَرِمْتَ يَقُولُونَ بَلِيتَ فَقَالَ ‏إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ حَرَّمَ عَلَى الأَرْضِ أَجْسَادَ الأَنْبِيَاءِ

Allah has prohibited the Earth from consuming the bodies of Prophets (Sunan Abi Dawud #1047)

As I pointed out in that essay this Hadith is weak because the narrator Husain b. Ali al-Ja’fi is narrating from his teacher Abd ur-Rahman b. Yazid, who is declared weak and rejected. Those who claim the Hadith is sound contend that the name of the narrator is Abd ur-Rahman b. Yazid b. Jabir, as it appears in the text of the sanad, whose narrations are acceptable. However, that is a mistake in the name of the grandfather of the narrator in question resulting in a mistaken identity. It is obvious that the narrator is Ibn Tamim and not Ibn Jabir, as the former is the teacher of Husain b. Ali al-Ja’fi and not the latter.

Here I shall quote Ibn Rajab al-Hanbali to make this point clear:

وقال أبو عبيد الأجري عن أبي داود أبو أسامة روى عن عبد الرحمن بن يزيد بن تميم وغلط في اسمه فقال حدثنا عبد الرحمن بن يزيد بن جابر قال وكلما جاء عن أبي أسامة ثنا عبد الرحمن بن يزيد فهو ابن تميم

وكذلك روى حسين الجعفي عن ابن جابر عن أبي الأشعث عن أوس بن أوس عن النبي صلى الله عليه وسلم

أكثروا علي من الصلاة يوم الجمعة الحديث فقالت طائفة هو حديث منكر وحسين الجعفي سمع من عبد الرحمن بن يزيد بن تميم الشامي وروى عنه أحاديث منكرة فغلط في نسبته

وممن ذكر ذلك البخاري وأبو زرعة وأبو حاتم وأبو داود وابن حبان وغيرهم

Husain al-Ju’fi narrated from Ibn Jabir from Abil-Ash’ath from Aws bin Aws from the Prophet صلى الله عليه وسلم "send abundant blessings upon me on Friday...the Hadith” so a group said: “this Hadith is rejected, and Husain al-Ju’fi heard from Abd ur-Rahman bin Yazid bin Tamim al-Shami, and his narrating from him are rejected Ahadith, and there is an error in attribution.” Among those who mentioned this are al-Bukhari, Abu Zur’ah, Abu Hatim, Abu Dawud, Ibn Hibban and others.

وقد استنكر البخاري روايات الكوفيين جملة عن ابن جابر

قال البخاري: أهل الكوفة يروون عن عبد الرحمن بن يزيد بن جابر أحاديث مناكير وإنما أرادوا عندي عبد الرحمن بن يزيد بن تميم وهو منكر الحديث. وهو بأحاديثه أشبه منه بأحاديث عبد الرحمن بن يزيد بن جابر

And al-Bukhari rejected the narrations of the Kufis that include Ibn Jabir. Al-Bukhari said: “The people of Kufa narrate from Abd ur-Rahman bin Yazid bin Jabir rejected Ahadith. And they intend, according to me, Abd ur-Rahman bin Yazid bin Tamim and he is rejected in Hadith” (Sharh Ilal al-Tirmidhi v.2, pp.818-819)





No comments:

Post a Comment

Distortion of Isaiah 21:7 (A Proof Text for the Prophesy of Muhammad ﷺ)

  بسم الله الرحمن الرحيم الصلاة والسلام عليك يا سيدي يا رسول الله وعلى آلك واصحابك يا سيدي يا رسول الله فداك ابي وامي يا رسول الله In ...