بِسۡمِ اللّٰہِ الرَّحۡمٰنِ الرَّحِیۡمِ
الصلاة والسلام على سيدنا ونبينا محمد
Barelawis claim that the common elders, saints and Sufis that are recognized by all branches and schools of ahl-us-Sunnah held the same doctrines of them, particularly concerning the issues of tawassul, istighathah, isti’anah and istimdad. Let us examine what the great Imam and Mujaddid, Muhammad Tahir al-Fattani al-Gujarati [d. 986 H] said about beseeching the Prophets and the pious for the fulfilment of needs:
كره مالك أن يقول زرنا قبره صلى الله عليه وسلم وعللوه بأن لفظ الزيارة صار مشتركا بين ما شرع وما لم يشرع فإن منهم من قصد بزيارة قبور الأنبياء والصلحاء أن يصلي عند قبورهم ويدعو عندها ويسألهم الحوائج وهذا لا يجوز عند أحد من علماء المسلمين فإن العبادة وطلب الحوائج والإستعانة حق لله وحده
“...among them is one who deliberately visits the graves of the Prophets and Pious to pray at their graves, to supplicate there and ask them for the fulfilment of needs, and this is not permissible according to any of the Ulama of the Muslims. It is only the right of Allah alone that worship, fulfilment of needs and aid be sought from.” (Majma Bihar ul-Anwar; v.2, p.444)
Likewise, Qadhi Thanaullah al-Panipati [d. 1225 H] says:
اور نہ خدا کے سوا کسی سے امداد چاہنا جائز ہے
“Neither is it allowed to seek aid from anyone other than God”
فوت شدہ یا زندہ اولیا اور انبیا سے دعا مانگنا جائز نہیں
“Praying to deceased or living Saints and Prophets is not permissible”
(Irshad ut-Talibin; p.23)
انبیاء اور اولیاء کی قبروں کو سجدہ کرنا اور قبور کے ارد گرد طواف کرنا اور ان سے دعا مانگنا اور ان کے لۓ نذر قبول کرنا حرام ہے بلکہ یہ چیزیں کفر تک پہنچا دیتی ہیں
“Prostrating to the graves of the Prophets and Saints, circling graves, praying to them and accepting boons from them is forbidden, rather, these things lead to unbelief.” (Mala Buddu Minhu; p.82)
Mahmud al-Alusi [d.1270 H], the well known mufassir, writes:
أن الناس قد أكثروا من دعاء غير الله تعالى من الأولياء الأحياء منهم والأموات وغيرهم، مثل يا سيدي فلان أغثني، وليس ذلك من التوسل المباح في شيء، واللائق بحال المؤمن عدم التفوه بذلك وأن لا يحوم حول حماه، وقد عدّه أناس من العلماء شركا
(Ruh al-Ma’ani; v.7, p.181)
No comments:
Post a Comment