باسمك اللهم
اللهم صلى على محمد وآل محمد
I find it astonishing that so many Muslims believe Jesus of Nazareth على نبينا وعليه الصلوات والتسليمات was raised alive into Heaven in his corporal body while our beloved Prophet Muhammad صلى الله عليه وسلم passed away as ordinary mortals and is buried in a grave. The orthodox Ulama have made this particular doctrine of Jesus’s bodily ascension into Heaven without having tasted death a matter of belief and disbelief. They expel those who believe Jesus is deceased from either the fold of Islam, or if they are moderate in their approach, from the fold of Ahl us-Sunnah. However, I have on this very website put forward dozens of references from the Ulama and classical Imams of Ahl us-Sunnah teaching the death of Jesus on the basis of the holy Quran. Now I shall put forward a reference from the scholar and exegete of the Maliki school, Ibn Ashur (1879-1973). Commenting on the Ayah (3:55), he writes:
وقوله { إني متوفيك } ظاهر معناه إنّي مميتك، هذا هو معنى هذا الفعل في مواقع استعماله لأنّ أصل فعل توفَّى الشيءَ أنه قَبَضه تاماً واستوفاه. فيقال توفاه اللَّهِ أي قدّر موته، ويقال توفاه ملك الموت أي أنفذ إرادة الله بموته
ولذلك قال ابن عباس، ووهب بن منبه إنها وفاة موت وهو ظاهر قول مالك في جامع العتبية قال مالك مات عيسى وهو ابن إحدى وثلاثين سنة قال ابن رشد في البيان والتحصيل «يحتمل أنّ قوله مات وهو ابن ثلاث وثلاثين على الحقيقة لا على المجاز
(Tafsir at-Tahrir wat-Tanwir v.3 p.258):
Ibn Ashur has not only explained his own position, but quoted classical authorities before him, such as Ibn Abbas, Wahb b. Munabbih, and Imam Malik. Likewise, in explanation of the Ayah (5:117) Ibn Ashur writes:
قوله { فلمّا توفّيتني كنتَ أنتَ الرقيبَ عليهم } ، أي فلمّا قضيت بوفاتي، لأنّ مباشر الوفاة هو ملك الموت. والوفاة الموت، وتوفّاه الله أماته، أي قضى به وتوفّاه ملك الموت قبض روحه وأماته. وقد تقدّم ذلك عند قوله تعالى{ إنّي متوفّيك } في سورة آل عمران 55
(ibid v.7 p.117):
No comments:
Post a Comment