بسم الله الرحمن الرحيم
والصلاة والسلام على خاتم النبيين
Yet another statement from Mirza Ghulam Ahmad in which he denied having made any claim to prophesy in the real or true sense:
وہ الہام جو خدا نے اپنے اس بندہ پر نازل فرمایا اس میں اس بندہ کی نسبت نبی اور رسول اور مرسل کے لفظ بکثرت موجود ہیں۔ سو یہ حقیقی معنوں پر محمول نہیں ہیں۔
In the inspiration which God has revealed to me, the words Nabi, Rasul and Mursal are frequently attributed to me. But they do not connote the literal meanings.
حقیقی نبوت کے دروازے خاتم النبیین صلی اللہ علیہ وسلم کے بعد بکلّی بند ہیں۔
The door of real prophesy [haqiqi nubuwwat] is altogether closed after the Seal of the Prophets, sall Allahu alaihi wasallam (Ruhani Khazain, v.12, p.5; Siraje Munir p.3)
On this page, Mirza Ghulam Ahmad has clarified several matters:
it is an indecent allegation against him that he claims to be a mursal (apostle):
پھر یہ کیسی بیہودہ نکتہ چینی ہے کہ مرسل ہونے کا دعوی کیا ہے
mursal and rasul in the strictly linguistic meaning simply means one who is sent
جو بھیجا گیا ہے اس کو عربی میں مرسل یا رسول ہی کہیں گے
the real meaning [haqiqi ma’na] of these terms, which is used for one who brings a divine law [sahibe shari’at] is not intended for him, but rather the meaning of one who is commissioned [ma’mur] is intended
بلکہ جو مامور کیا جاتا ہے وہ مرسل ہی ہوتا ہے
after Prophet Muhammad صلى الله عليه وسلم the coming of either a new or old prophet is not allowed, according to the Quran
نبوت کے حقیقی معنوں کی رو سے بعد آنحضرت صلی اللہ علیہ وسلم نہ کوئی نیا نبی آسکتا ہے اور نہ پرانا۔ قرآن ایسے نبیوں کے ظہور سے مانع ہے
in the metaphorical sense, Allah may refer to a mulham as nabi or mursal
مجازی معنوں کی رو سے خدا کا اختیار ہے کہ کسی ملہم کو نبی کے لفظ سے یا مرسل کے لفظ سے یاد کرے
the Ahadith in which the coming Messiah is called ‘Prophet’ is likewise not terming him ‘Prophet’ in the literal or true sense
ایسے ہی وہ نبی کر کے پکارنا جو حدیثوں میں مسیح موعود کیلئے آیا ہے وہ بھی اپنے حقیقی معنوں پر اطلاق نہیں پاتا۔
If it is argued that these are quotes from Siraje Munir, published in March 1897, and are therefore from Mirza Ghulam Ahmad’s earlier writings which have been abrogated by his later writings in which he allegedly claimed to be a prophet in the real and true sense, then the answer to this objection is that Mirza Ghulam Ahmad has declared here, in Siraje Munir, that this understanding he is putting forward, of the cessation of Prophesy in the true sense, is not from himself, but it has been revealed and intimated to him by Allah:
یہ وہ علم ہے جو خدا نے مجھے دیا ہے
This is that knowledge which God has given me
میرے پر یہی کھولا گیا ہے کہ حقیقی نبوت کے دروازے خاتم النبیین صلی اللہ علیہ وسلم کے بعد بکلی بند ہیں۔ اب نہ کوئی جدید نبی حقیقی معنوں کے رو سے آسکتا ہے اور نہ کوئی قدیم نبی۔
This has been disclosed to me that the door of real prophesy [haqiqi nubuwwat] is altogether closed after the Seal of the Prophets, sall Allahu alaihi wasallam. Now there can neither come a new prophet, in the true sense, nor an old prophet. (Ruhani Khazain, v.12, p.5; Siraje Munir p.3):
No comments:
Post a Comment