بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم صلى على سيدنا ومولانا محمد وبارك وسلم وصلى عليه
One of the errors of the main branch of the Ahmadiyya/Qadiani movement is their denial of the need of a divinely appointed Mujaddid in the presence of an established institution of Khilafa. On 27th August, 1993, the fourth successor and leader of the main Ahmadiyya branch, Mirza Tahir Ahmad, delivered a sermon in which he stated words to the effect that the expectation of a Mujaddid now, in the beginning of the 15th Islamic century, is a fitna and a source of mischief. In answer to this error I would like to quote the founder of the movement, Mirza Ghulam Ahmad, who wrote in a letter to one Muhammad Waliullah:
پہلی امتوں میں دین کے قائم رکھنے کے لئے خدا تعالی کا یہ قاعدہ تھا کہ ایک نبی کے بعد بر وقت ضرورت دوسرا نبی آتا تھا پھر جب حضرت محمد مصطفے صلی اللہ علیہ وسلم دنیا میں ظہور فرما ہوئے اور خدا تعالی نے اس نبی کریم کو خاتم الانبیا ٹھرایا تو بوجہ ختم نبوّت آنحضرت صلی اللہ علیہ وسلم کے دل میں یہ ہم وغم رہتا تھاکہ مجھ سے پہلے دین کے قائم رکھنے کے لئے ہزار ہا نبیوں کی ضرورت ہوئی اور میرے بعد کوئی نبی نہیں جس سے روحانی طور پر تسلی حاصل ہو اور اس حالت میں فساد امت کا اندیشہ ہے اور آنحضرت صلی اللہ علیہ وسلم نے اس بارے میں بہت دعائیں کیں تب خدا تعالی آنحضرت صلی اللہ علیہ وسلم کو بشارت دی اور وعدہ فرمایا کہ ہر صدی کے سر پر دین کی تجدید کے لئے ایک مجدد پیدا ہوتا رہے گا جس کے ہاتھ پر خدا تعالی دین کی تجدیدکرے گا اور فرمایا نحن نزلناہ وانا لہ لحافظون۔ یعنی ہم آپ قرآن کی حفاظت کریں گے اور اپنی طرف سے ایسے لوگوں کو بہیجتے رہیں گے کہ جو کمالات نبوّت پاکر اور حق جل وعلی اور اس کے بندوں میں واسطہ بنکر راہ راست کی لوگوں کو ہدائت کریں گے اور حدیث صحیح میں آپکا ہے کہ جو شخص اپنے وقت کے امام کو شناخت نہیں کرتا اسکی موت جاہلوں کی سی موت ہوگی اور حقانی معرفت اور حقیقی ایمان سے بے نصیب رہیگا
مخبر صادق صلی اللہ علیہ وسلم نے ہر یک صدی کے سر پر مجدد کے آنے کی خبر دیدی ہے تو آپ قطعا اس خبر کا انکار کر کے کس طرف بہاگ سکتے ہیں یا کیونکر اس بات کو چہپا سکتے ہیں کہ بلا شبہ صدی کےسر پر ایک مجدد کا آنا ضروری ہے
In the prior Ummats God’s method of maintaining the Faith was that after a Prophet, in time of necessity, another Prophet would come. Then when Prophet Muhammad [peace be upon him] appeared in this world God made him into the Seal of the Prophets. But due to the sealing of Prophesy the Prophet’s heart was grieved that before me in order to maintain the Faith it was necessary for thousands of Prophets to come but after me there is no Prophet through whom spiritual comfort can be obtained and as such there is the danger of corruption of the Ummah. The Prophet Muhammad [peace be upon him] prayed a great deal with regard to this matter then God Most High gave glad tidings to him and promised that at the head of every century for the purpose of renewing the Faith a Mujaddid will be made through whose hand God Most High would renew the Faith, having said ‘We have sent it down and We are its guardians’ - that is, We Ourselves will protect the Quran and from Ourselves shall send such people who will attain the perfections of Prophesy, becoming the means between the True God glorified and exalted and His servants guiding them to the right path. And in an authentic Hadith he said that one who does not recognize the Imam of his time dies the death of the ignorant.
The true revelator [peace be upon him] gave news of the coming of a Mujaddid at the head of every single century, so you certainly can’t deny this news or where will you run to? Nor can you conceal this fact. Undoubtedly, it is necessary for a Mujaddid to come at the head of every century (Al-Hakam; 31 May 1901, p.12):
On 29th September, 1905, a person asked Mirza Ghulam Ahmad:
کیا آپ کے بعد بھی مجدد آئے گا؟
“Will there come a Mujaddid after you?”
He answered:
اس میں کیا ہرج ہے کہ میرے بعد بھی کوئی مجدد آجاوے۔
“What is the harm in there coming a Mujaddid after me?”
لیکن آنحضرت صلی اللہ علیہ وسلم کا سلسلہ قیامت تک ہے اس لیے اس میں قیامت تک ہی مجددین آتے رہیں گے۔
“The silsila of the Prophet Muhammad [sall Allahu alaihi wasallam] is until the Resurrection, for this reason within it Mujaddids will come till the Resurrection” (Malfuzat; v.4, p.452):
No comments:
Post a Comment