The
Deobandi mulla “Hakim ul-Ummat” Ashraf Ali Thanwi (1863-1943)
explained his belief that the Adhab al-Qabr (punishment of the grave)
does not actually occur in the “ditch” that is dug which we call
grave, but punishment of the grave refers to a parallel world. He
wrote:
بس
اس عالم مثال ہی کا نام قبر ہے، اب سب اشکال
رفع ہوگئے، کیا معنی کہ قبر سے مراد یہ
محسوس گڑھا نہیں ہے کیوںکہ کسی کو بھیڑیا
کھا گیا، کوئی سمندر میں غرق ہوگیا، تو
اس صورت میں چونکہ وہ زمین میں دفن نہیں
ہوا اس لیے اس کو چاہیے کہ قبر کا عذاب ہی
نہ ہو، لیکن اب اشکال ہی نہ رہا، کیوں کہ
وہ عالم مثال ہے، وہیں اس کو عذاب قبر بھی
ہوجائے گا، اشکال تو جب ہوتا جب قبر سے
مراد یہ گڑھا ہوتا جس میں لاش دفن کی جاتی
ہے، حلانکہ اصطلح شریعت میں قبر گڑھے کو
کہتے ہی نہیں، بلکہ عالم مثال کو کہتے
ہیں
Translation:
Therefore, this Alam-e-Misaal (Parallel World) is named as Grave. Now
the confusion is removed, because by grave is not meant this earthly
ditch. A person may be eaten by a wolf or drown in the sea, so that
his corpse is not buried in the Earth. Therefore, he should not
receive any punishment in the grave. But now the confusion does not
remain, because it is the parallel world where he will receive the
punishment of the grave. There can only be confusion if by “grave”
is meant this ditch in which the corpse is buried, whereas in the
terminology of the Shari'ah this ditch is not even considered as the
grave, but only the parallel world is!
Reference:
Ashraf-ul-Jawab; p.600-601
No comments:
Post a Comment