Isma’il bin Umayya said that he
heard a bedouin narrate from Abu Huraira, that the Messenger of Allah said: “If one of you recited: ‘the
fig and the olive’ [Sura al-Tin] then when he reaches its ending: ‘Is not Allah
the Most Wise of all Judges?’ let him say: Bala wa ana ‘ala dhalika
minash-shahidin ‘Yes, and I am of those who bear witness to this.’ (Sunan
Abi Dawud #887)
The Muhaddithin consider this
Hadith weak because the bedouin who narrated from Abu HurairaRA is
unknown. Nevertheless, it is fine to act upon this narration and respond to the
Ayah:
أَلَيْسَ اللَّـهُ بِأَحْكَمِ الْحَاكِمِينَ۞
with the words:
بَلَى وَأَنَا عَلَى ذَلِكَ مِنَ الشَّاهِدِينَ
Similarly,
another Hadith states:
عَنْ مُوسَى بْنِ أَبِي عَائِشَةَ، قَالَ كَانَ رَجُلٌ يُصَلِّي فَوْقَ بَيْتِهِ
وَكَانَ إِذَا قَرَأَ { أَلَيْسَ ذَلِكَ بِقَادِرٍ عَلَى أَنْ يُحْيِيَ الْمَوْتَى
} قَالَ سُبْحَانَكَ فَبَلَى فَسَأَلُوهُ عَنْ ذَلِكَ
فَقَالَ سَمِعْتُهُ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم . قَالَ أَبُو دَاوُدَ
قَالَ أَحْمَدُ يُعْجِبُنِي فِي الْفَرِيضَةِ أَنْ يَدْعُوَ بِمَا فِي الْقُرْآنِ
Musa b. Abi A’ishah said: A man
used to pray on the roof of his house. When he recited the verse “Is not He
able to bring the dead to life?” [Surah al-Qiyamah: 42] he would say: “Glory be
to You, then, why not?” They asked him about it, and he replied: “I heard it
from the Messenger of Allah ”. Abu Dawud said: Ahmad (b. Hanbal) said: It is pleasing to me that one
should recite in the obligatory prayer those supplications which have occurred
in the Quran. (Sunan Abi Dawud #884)
The muhaddith al-Albani declared
this Hadith authentic. Hence, one should respond to the recitation of the Ayah:
أَلَيْسَ ذَٰلِكَ بِقَادِرٍ عَلَىٰ أَن يُحْيِيَ
الْمَوْتَىٰ۞
Is not He
able to quicken the dead?
with the words:
سُبْحَانَكَ فَبَلَى
Likewise,
when the Ayah is recited:
سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ
الْأَعْلَى۞
One should
respond with the following glorification:
سبحان ربي الأعلى
“Holy is my Lord, the Most High”
وكان بعضهم إذا قرأ ذلك قال سبحان ربي الأعلى. ذكر من قال ذلك
حدثني يعقوب بن إبراهيم، قال ثنا هشيم، قال أخبرنا أبو بشر، عن سعيد بن جُبير، عن ابن
عمر أنه كان يقرأ { سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الأعْلىَ } سبحان ربي الأعلى { الَّذِي خَلَقَ
فَسَوَّى } قال وهي في قراءة أُبيّ بن كعب كذلك. حدثنا ابن بشار، قال ثنا عبد الرحمن،
قال ثنا سفيان، عن السُّديّ، عن عبد خير، قال سمعت علياً رضي الله عنه قرأ { سَبِّحِ
اسْمَ رَبِّكَ الأعْلَى } فقال سبحان ربي الأعلى. حدثنا ابن حميد، قال ثنا حكام، عن
عنبسة، عن أبي إسحاق الهمْداني، أن ابن عباس كان إذا قرأ { سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الأعْلَى
} يقول سبحان ربي الأعلى، وإذا قرأ
{ لا أُقْسِمُ بِيَوْمِ الْقِيامَةِ
}
فأتى على آخرها
{ ألَيْسَ ذَلك بِقادِرٍ عَلى أنْ يُحْيِي المَوْتَى
}
؟ يقول سبحانك اللهمّ وبَلَى. حدثنا بشر، قال ثنا يزيد، قال ثنا سعيد،
عن قتادة { سَبِّحِ اسْمَ رَبِّكَ الأعْلَى } ذُكر لنا أن نبيّ الله صلى الله عليه
وسلم كان إذا قرأها قال سبحان ربيَ الأعلَى. حدثنا ابن حميد، قال ثنا مهران، عن خارجة،
عن داود، عن زياد بن عبد الله، قال سمعت ابن عباس يقرأ في صلاة المغرب { سَبِّحِ اسْمَ
رَبِّكَ الأعْلَى } سبحان ربي الأعلَى
(Tafsir Ibn Jarir)
And it is correct to respond to these Ayat with these responses in both obligatory
and optional prayers, and also outside of prayers when the Qur’an is recited.
No comments:
Post a Comment