بلکہ
اگر بالفرض بعد زمانہ نبوی صلی اللہ علیہ
وسلم کوئی نبی پیدا ہو تو پھر بھی خاتمیت
محمّدی میں کچھ فرق نہ آئے گا۔
چہ
جائیکہ آپ کے معاصر کسی اور زمین میں یا
فرض کیجئے اسی زمین میں کوئی اور نبی تجویز
کیا جائے۔
Translation:
“Rather, if, hypothetically, after the time of the Prophet
(Sallallaho alaihi wasallam) another Prophet is born, even then it
will make no difference to the Khaatamiyyat-e-Muhammadi (Seal
of Prophethood of Muhammad) – similarly if another Prophet is his
contemporary in another Earth, or even on this Earth another Prophet
is made.”
Reference:
Tahdhir-un-Nas (Idara al-Aziz); p.85
ReplyDeleteسو عوام کے خیال میں تو رسول اللہ صلعم کا خاتم ہونا بایں معنے ہے کہ آپ کا زمانہ انبیاء سابق کے زمانہ کے بعد اور آپ سب میں آخر نبی ہیں۔ مگر اہل فہم پر روشن ہوگا کہ تقدم یا تاخیر زمانے میں بالذات کچھ فضیلت نہیں پھر مقام مدح میں ولكن رسول الله وخاتم النبيّين فرمانا اس صورت میں کیونکر صحیح ہوسکتا۔
“In the public imagination, Rasūl Allāh, PBUH, being the Khātam, literally means that his time is subsequent to the time of the prior Prophets, and that he is the last Prophet of all. However, people of understanding are enlightened to the fact that placement in chronology, whether preceding or succeeding, has no virtue in essence. Then how is it correct to derive a status of praiseworthiness for him from (the Āyah) Rather, he is the Messenger of Allāh and Seal of the Prophets?” (Tahdhīr un-Nās, Dār ul-Ishā’t, pp.4-5)